Світ один на всіх: література на допомогу інклюзивній освіті

 

Термін “інклюзія” з’явився через необхідність залучення людей з інвалідністю до суспільного життя. Він закріплений у Конвенції ООН про права людей з інвалідністю.

Інклюзія (від Inclusion (англ.) – включення) – визначається як процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Тобто, іншими словами, за своєю сутністю інклюзія – це побудова комфортного сучасного суспільства з рівними можливостями для усіх громадян, незалежно від їхніх фізичних, психологічних та ін. особливостей.

Ми розглядаємо інклюзію як природній стан сучасного цивілізованого суспільства. Суспільства, де поважаються права людини. Суспільства, де комфортно людям незалежно від їхньої расової, статевої або політичної приналежності, фізичних або психічних особливостей.

 

 

 

Кожна людина має право реалізуватися в інклюзивному суспільстві. Хочеться, щоб принципи інклюзії були зрозумілішими та ближчими кожному українцю.

Ми впевнені, що книга – це найкращий шлях до сприйняття інклюзії та порозуміння між різними людьми.

Інклюзивна література– це література, орієнтована на формування позитивного сприйняття інвалідності та особистої різноманітності. Інклюзивна література об’єднує такі напрямки:

•література, яка розповідає про осіб з інвалідністю, формуючи у читачів позитивне сприйняття стану таких людей (книжки, які фокусують інтерес читача на загальнолюдських якостях та можливостях літературних героїв з інвалідністю; які покликані зробити спілкування з такими людьми обопільно цікавим та комфортним);

•література, яка спрямована на сприйняття особистої різноманітності;

•література для дітей з особливими освітніми потребами ( книжки шрифтом Брайля, з використанням піктограм, тактильні, книжки-картинки та ін.).

Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.

Отже, інклюзія для нас сьогодні – це філософія розуміння участі людини у житті суспільства, розуміння того, що усі діти є цінними членами суспільства і мають рівні права незважаючи на особливості їхнього психофізичного розвитку.

Пропонуємо вашій увазі віртуальну виставку книг СЕРІЇ « ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ» . Це загальна інформація, методичні рекомендації, корисні поради батькам, що виховують дітей з особливими потребами, сучасні методи та технології навчання та виховання, посилання на корисні ресурси, підказки для батьків та педагогів.

 

 

 

 

1. Базима Н. В. Розвиток мовлення дітей з аутизмом [Текст] / Н. В. Базима. – Київ : Літера ЛТД, 2019. – 144 с. – ( Серія « Інклюзивне навчання»)

Видання містить практичні рекомендації щодо розвитку мовлення у дітей з аутизмом старшого дошкільного віку; а також опис особливостей психічного розвитку і сенсорики, специфіки формування емоційно-вольової сфери, характеристики поведінки та ігрової діяльності дітей з аутизмом. Окрема увага приділяється комунікативним навичкам дітей з аутизмом та їхньому розвитку за методикою формування мовленнєвої активності у таких дітей з розкриттям мети, завдань, напрямів, методів та прийомів роботи.

Автор надає рекомендації щодо створення психолого-педагогічних умов та використання принципів корекційного підходу до формування мовленнєвої активності. Книга призначається батькам дітей з психофізичними порушеннями, зокрема з аутизмом та роладами аустичного спектра, а також логопедам загальноосвітніх та спеціальних дошкільних закладів, дефектологам, корекційним педагогам, практичним психологам, студентам напрямів "Корекційна освіта"

 

 

 

 

 

 

2.Брембаті, Ф. Специфічні розлади розвитку дитини та процес навчання. [Текст] : практичні рекомендації для батьків і педагогів / Ф. Брембаті, Р. Доніні. - Харків : Ранок, 2019. - 160 с.

 

Ця книжка, авторами якої є відомі зарубіжні спеціалісти, призначена для батьків і вчителів, які дбають про підтримку дітей із труднощами у виконанні домашніх завдань.

Автори надають елементарні звання про учнів зі специфічними розладами шкільних навичок, аналізують процес оцінювання їхніх навичок виконання домашніх завдань і підкреслюють важливість постійної співпраці школи і дому з використанням практичного інструменту, що визначає стратегії втручання для кожного учня: індивідуального плану навчання.

Особлива увага приділяється особі тьютора, який супроводжує дитину на шляху до знань.

 

 

 

 

 

 

3.Вікарі, С. У нас дитина з аутизмом.Допомога сім'ям із дітьми з аутизмом .Практичні рекомендації для батьків і педагогів [Текст] / С. Вікарі. - Харків : Видавництво " Ранок", ВГ " Кенгуру", 2019. - 112 с.

 

Ця книга відомого італійського спеціаліста, науковця і практика, автора багатьох книжок, присвячених дітям і підліткам з аутизмом, адресована батькам, учителям і вихователям. Використовуючи досвід лікарні Bambino Gesu в Римі й дослідження численних науково-дослідних центрів Італії, автор намагається пояснити природу розладів аутистичного спектра, дає слушні поради і, головне, — надію на те, що багато які з порушень можна скоригувати, покращити поведінку дитини й адаптувати її до соціуму. Автор стверджує, що не слід впадати у відчай: аутизм — це не вирок.

Дитина з аутизмом завдяки належній терашї із часом зможе нормально взаємодіяти з іншими людьми, здобути освіту, працювати і створити сім’ю.

Книга також допоможе не заблукати в морі різних теорій, програм і методів, що їх сьогодні пропонує сучасна наука. Стефано Вікарі сподівається, що його книжка допоможе людям свідомо обрати ефективну терапію.

 

 

 

4.Колупаєва А. А. Інклюзивне навчання: вибір батьків [Текст] / А. А. Колупаєва, О. М. Таранченко. – Київ : Літера ЛТД, 2019. – 56 с. – ( Серія « Інклюзивне навчання»)

 

Демократичні зміни в суспільному житті країни зумовили нове бачення, розуміння та переоцінку багатьох сталих положень. Як наслідок – на сучасному етапі однією з альтернативних форм здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами стало інклюзивне навчання, що передбачає перебування дитини з особливими потребами в масовому загальноосвітньому дошкільному чи шкільному закладі.

Матеріали цього видання розкривають теоретичні і практичні питання інклюзивного навчання, враховують сучасні тенденції, передовий міжнародний та український досвід.

Автори книгинадають корисні поради щодо забезпечення належних видів адапдації для дитини з особливими освітніми проблемами в навчальному закладі

 

 

 

 

 

5.Психолого-педагогічний супровід навчання дітей з інтелектуальними порушеннями [Текст] / О. В. Чеботарьова, Г. О. Блеч, І. В. Гладченко та ін. - Харків : Ранок , 2020. - 256 с. - (Інклюзивне навчання).

У виданні висвітлюються особливості психолого-педагогічного супроводу та корекційно-розвиткової роботи з дітьми з інтелектуальними порушеннями. Розкриваються актуальні питання організаційно-методичного забезпечення, реалізації інноваційних педагогічних технологій та надаються рекомендації щодо впровадження їх у практику.

Наводяться результати експериментальних досліджень з реалізації трудового виховання, розвитку мовленнєвої, ігрової, соціально-побутової діяльності. Репрезентуються авторські адаптивні технології навчання дітей з інтелектуальними порушеннями.

Видання адресовано фахівцям закладів загальної середньої освіти, науковцям, працівникам соціальних служб, викладачам та студентам вищих навчальних закладів. А також батькам дітей з особливими освітніми потребами і всім особам, зацікавленим у вирішенні проблем сучасної спеціальної педагогіки та психології.

 

 

 

5.Сухіна, І. В. Маленькі непосиди [Текст] : гіперактивні діти / І. В. Сухіна. - Х. : Ранок, 2020. - 32 с. : іл. 

 

Книжка містить методичні рекомендації й корисні поради батькам, які виховують гіперактивних дітей і дітей з дефіцитом уваги.

Автор розповідає про причини і прояви гіперактивності, сучасні методи та технології корекції поведінкових порушень.Що таке гіперактивність, що робити з гіперактивною дитиною,як упоратися в класі з дітьми, які страждають на гіперактивність?

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Тихонова, К. С. Труднощі навчання: дислексія, дисграфія, диспраксія,дискалькулія [Текст] / К. С. Тихонова. - Харків : Ранок,2020. - 152 с.

У посібнику надається огляд сучасної літератури, зокрема зарубіжної, що присвячена проблемам навчання дітей із дислексією, дисграфією і дискалькулією. Видання містить головні діагностичні ознаки і пропонує підходи та сучасні методики, що їх можуть використовувати вчителі і батьки для допомоги дітям зі специфічними труднощами в навчанні.

Спираючись на багаторічний досвід, автор пропонує найефективніші способи допомоги дітям в опануванні навчальних навичок. У книзі можна знайти цікаві приклади завдань і вправ, зразки наочних матеріалів. Як навчити особливих дітей читати і виконувати обчислювальні операції? Як слід викладати їм математику? Як допомогти учням засвоїти математичні концепції? Як мотивувати дитину до навчання в умовах постійного стресу і частих невдач? Як залучити такого учня до пізнавального процесу? Як вирішують ці проблеми в західних країнах?

На ці та інші запитання є відповіді у цьому посібнику. Книга стане у пригоді батькам, учителям, асистентам учителів і фахівцям в галузі корекційної педагогіки, особливо в контексті інклюзивного навчання.

 

 

 

7.Трикоз, С. В. Ми поруч. Діти з порушенням інтелектуального розвитку [Текст] / С. В. Трикоз, Г. О. Блеч. - [Б. м.] : "Ранок", ВГ "Кенгуру", 2020. - 32 с. - (Поради батькам і педагогам).  86.25 

 

 

Книжка містить методичні рекомендації і поради для батьків, які виховують особливу дитину. У посібнику описуються характерні якості дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, надається корисна інформація щодо розвитку і навчання такої дитини в умовах повсякденного життя родини і підготовки дитини до самостійної життєдіяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Чеботарьова, О. В. Метелики в обладунках. Діти з ДЦП [Текст] / О. В. Чеботарьова, І. В. Гладченко. - Х. : Ранок, 2020. - 32 с. - (Поради батькам і педагогам). 

 

Книжка містить методичні рекомендації й корисні поради батькам, які виховують дітей із ДЦП.

Автори надають важливу інформацію про церебральні паралічі, розповідають про особливості розвитку їхньої дитини, її можливості, сучасні методи та технології навчання та виховання.

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Чеботарьова О. В. Дитина із синдромом Дауна [Текст] / О. В. Чеботарьова, І. В. Гладченко. Київ : Літера ЛТД, 2019. – 48 с. – ( Серія « Інклюзивне навчання»)

 

Ця книжка адресована батькам дітей із синдромом Дауна, корекційним педагогам і вихователям навчальних закладів. Як свідчить досвід багатьох країн світу, люди із синдромом Дауна стають повноцінними членами суспільства, діти можуть ходити у звичайні дошкільні заклади та школи, дорослі знаходити роботу та створювати сім’ю.

Необхідно лише допомогти дитині із синдромом Дауна знайти своє місце в житті. Для цього батьки повинні знати якомога більше про особливості розвитку їхньої дитини, її можливості, сучасні методи та технології навчання та виховання. Автори пояснюють, який потенціал у дітей із СД, що таке рання комплексна допомога, які заняття необхідні таким дітям, як підготувати дитину із синдромом Дауна до шкільного навчання, які існують спеціальні методики тощо.

 

 

 

 

 

10. Ярмола, Н. А. Діти дощу. Діти з розладом аутистичного спектра [Текст] / Н. А. Ярмола. - Харків : "Ранок", ВГ "Кенгуру", 2020. - 32 с. - (Поради батькам і педагогам). 

 

 

Книжка містить методичні рекомендації й корисні поради батькам, які виховують дітей з розладами аутистичного спектра. Автори надають важливу інформацію про аутизм, розповідають про особливості розвитку дитини з РАС, її можливості, сучасні методи та технології навчання та виховання.

 

 

 

 

 

 

 

Представлені книги допоможуть не заблукати в морі різних теорій, програм і методів, що їх сьогодні пропонує сучасна наука. Видання стануть у пригоді батькам, учителям, асистентам учителів, а також можуть бути корисними для фахівців в галузі корекційної педагогіки, особливо в контексті інклюзивного навчання. 

Скористатися літературою ви можете в читальної зали Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва

(вул. Шевченка, 63).